1. Markedssituation – En Demografisk Revolution:
  2. - Vesteuropa: 1995: 58,6 mio. borgere +65 år (15,2%)

    2020 79,7 mio. borgere +65 år (20,3%)

    - Japan: 1995: 14,8 mio. borgere +65 år (11,8%)

    2020 28,9 mio. borgere +65 år (24,7%)

    - USA: 1995: 33,0 mio. borgere +65 år (12,7%)

    2020 57,7 mio. borgere +65 år (16,5%)

    1. Markedssituation – En Demografisk Revolution:
      • Måden, vi tager os af mobilitetshæmmede mennesker på, er i gang med og vil forsat ændres radikalt
        • 100% "Offentlig finansiering" af plejen vil ikke kunne opretholdes
        • (Velstillede) borgere vil blive bedt om helt eller delvist at betale for pleje og hjælpemidler
        • Beslutningskompetence omkring valg af hjælpemiddel vil flytte fra de "professionelle" til brugeren, evt. med rådgivning fra "eksperter"
        • Hjælpemidler, som tilbyder maksimal uafhængighed, multi-funktionalitet, værdighed & et sikkert arbejdsmiljø for ægtefælle og/eller den professionelle plejer, vil møde stor efterspørgsel.
      1. Pleje – Fra "Logistik" til "Uafhængighed":

      Den traditionelle løsning::

        • Mobilitetsniveau som beslutningsgrundlag for institutionalisering eller ej.
        • "Logistik": "Martin kan ikke gå. Hvordan bringer jeg Martin fra pkt. "A" to "B" på en for mig acceptabel måde?"
          1. Hjælpemidler som "produktivitets-redskaber", som "bruges på Martin"
          2. Udviklet til institutioner à Fysisk store & tunge
          3. Kræver en "chauffør"
          4. Specialiseret udstyr à mono-funktionelle

       

      1990’erne: "Så længe som muligt i eget hjem"

        • Umuligt at bygge nok plejehjem og beskyttede boliger
        • De fleste ældre ønskede at forblive hjemme
      1. Pleje – Fra "Logistik" til "Uafhængighed"
      2. Uoverensstemmelse – De "Nye Gamle" & Plejerne kræver nye løsninger

        • Plejerne udstyres med traditionelle "Rehab Hjælpemidler"
            • Store & kræver megen plads
            • Sengen flyttes ofte ind i stuen
            • Møbler, tæpper osv. fjernes
            • Brugerens hjem ændres, indtil det virker, føles og ser ud som en institution
          • Både fysisk & psykisk arbejdsmiljø er langt fra acceptable
          • Traditionelle "Rehab hjælpemidler" er mono-funktionelle. Derfor får mange brugere pludseligt deres egen "Hjælpemiddel Park"
          • Næsten alle hjælpemidler indenfor "Forflytning/Løft" & "Personlig Hygiejne" kræver "chauffør", hvilket gør brugeren afhængig af hjælp udefra til nogle af de mest intime rutiner som f.eks. toiletbesøg, brusebadning, påklædning, at komme ind og ud af sengen osv.

         

        2. Pleje – Fra "Logistik" til "Uafhængighed":

        Hvad de "Nye Gamle" ønsker fra hjælpemidler, (markedsresearch, 1997 – 2002):

          1. Produkter som gør det muligt at komme ud af sengen, på toilettet, i brusebad og få tøj på alene eller maksimalt med hjælp fra ægtefællen.
          2. Produkter, som kan fungere i normale private hjem uden at man skal fjerne tæpper, gøre døre bredere osv.
          3. Produkter, som kombinerer en række funktioner i et hjælpemiddel, sådan at man slipper for at skulle have for mange hjælpemidler i hjemmet.
          4. Produkter, som kan tilpasse sig, når og hvis brugerens behov ændres.
          5. Produkter, som er værdige i brugssituationen.
          6. Produkter, som er bærbare og derfor fungerer båder hjemme og på familiebesøg eller på ferie.
          7. Produkter med et diskret design, som ikke "dominerer" og som let kan "gemmes væk", når de ikke bruges
          8. Produkter, som giver optimale arbejdsbetingelser for ægtefælle / plejer, når hjælp er nødvendig.

        i. Produkter, som ægtefælle / familie føler sig trygge ved at anvende

        1. Borringia’s Mission:
        2. "Selskabets Mission er at udvikle og markedsføre "Proaktive" hjælpemidler, som gør det muligt for ældre eller handicappede mennesker at leve som selvstændige, selvhjulpne & aktive mennesker i eget hjem så længe som muligt, uden at være afhængig af hjælp udefra.

          Hvis brugeren bliver afhængig af hjælp fra ægtefælle eller professionel plejer, skal Borringia’s hjælpemidler tilbyde disse optimale arbejdsbetingelser."

           

          • Lige egnede til ældre & handicappede: Samme mobilitetsbehov & ønsker om uafhængighed
            • Ved at tilbyde multi-funktionalitet og gode arbejdsbetingelser, fungerer hjælpemidlerne lige godt i private hjem og på institutioner & hospitaler
            • Ved at eliminere uværdige og belastende arbejdsrutiner, giver hjælpemidlerne ægtefællen / plejeren mulighed for at koncentrere sig om "plejen" i stedet for "mekanik".
            • Ved at tilbyde hjælpemidler, som virkeligt er bærbare, bliver det muligt at opretholde et aktivt liv, selv uden for hjemmet.
          1. Det Nuværende Produktprogram & Markedsdækning:
          2. Forretnings-Udviklingsfase (1997 – 2002):

            • Udviklingsmål:
                    • At udvikle et smalt produktprogram indenfor "Forflytning/Løft" og "Personlig Hygiejne", som dækker alle funktioner fra man ligger i sengen til man sidder fuldt påklædt i sin stol":
                • I private hjem
                • På institutioner & hospitaler
                • "Under Vejs"
                    • Arbejdsrutiner, som skulle afdækkes:
                • Komme ind & ud af sengen
                • Toiletbesøg
                • Brusebadning
                • Generel personlig hygiejne (barbering, make-up, rede hår)
                • Påklædning
                • Komme ind & ud af kørestol

             

            4. Det Nuværende Produktprogram & Markedsdækning:

            Dawn Plejeløfter®, En ny måde at håndtere forflytning, brusebadning, toiletbesøg & hygiejne

              • Udviklet i samarbejde med den danske stat og med deltagelse af FOA. Målet var at finde nye og mere værdige måder at håndtere forflytning, toiletbesøg, brusebadning, generel hygiejne og påklædningsrutiner.
              • Erstatter bade- & toiletstol, personløfter og badebænk.
              • Op imod 95% af de brugere, som i dag liftes fra seng til bade- & toiletstol med løftesejl, kan undgå denne besværlige og uværdige rutine med Dawn
              • Både brugere og ægtefæller føler sig betydeligt mere trygge med Dawn end ved traditionelle lifte med sejl.

            4. Det Nuværende Produktprogram & Markedsdækning:

              • Løfteintervallet på 60 cm betyder at både ægtefæller og plejere kan forestå plejerutinerne uden at belaste ryg, lænd, skuldre og knæ. Derfor føler brugeren sig heller ikke som en "belastning".

             

             

             

             

             

             

             

             

             

             

             

            4. Det Nuværende Produktprogram & Markedsdækning:

            Rise™ Bade-, Toilet- & Forflytningsstol med elektrisk løft og "Stå-Op" Funktion.

              • Erstatter bade- & toiletstol, personløfter, badebænk og stålhjælpemiddel, alt sammen i ét produkt.
              • Løfteinterval på 40 cm med elektrisk løft
              • Forflytning direkte til/fra seng uden personløfter
              • Stænktæt, kan bruges til brusebadning
              • Ideelle arbejdsstillinger for ægtefælle / plejer
              • Passer over alle toiletter.
              • Brugere, som stadigvæk kan gå, kan på grund af stolens design hjælpes fra siddende til stående position, hvorved de bliver uafhængige af hjælp udefra.

             

             

            4. Det Nuværende Produktprogram & Markedsdækning:

              • Den indbyggede "Stå-Op" funktion:

             

             

             

             

             

             

             

             

             

             

             

             

             

             

            4. Det Nuværende Produktprogram & Markedsdækning:

            Flex-Lift™, Sammenklappelig, Bærbar, Elektrisk Personløfter til Private Hjem, "Undervejs", Institutioner & Hjemmesygeplejen:

            Flex-Lift™ tilfredsstiller 4 parallelle behov:

            • Nem / Diskret opbevaring & Bærbarhed.
            • En kompakt personløfter til små huse & lejligheder
            • En lille løfter til små & fyldte stuer på institutioner og hospitaler.
            • En personløfter, som hjemmeplejen kan tage med ud til patienten, f.eks. når en borger er faldet og ikke kan komme op.

             

             

             

            4. Det Nuværende Produktprogram & Markedsdækning:

             

             

             

            4. Det Nuværende Produktprogram & Markedsdækning:

            Chameleon® Bade-, Toilet- & Transportstol:

            • Den eneste Bade-, Toilet- & Transportstol, som man kan anvende hjemme og tage med i en taske.
            • Design som en diskret indendørs transportstol.
            • Samles og skilles ad uden brug af værktøj.
            • Vejer under 10 kg inkl. taske.
            • Samlet bredde på bare 54 cm garanterer brugeren adgang til ikke-handicap-egnede badeværelse, uanset, hvor han måtte tage hen.
            • Til stolen tilbydes et omfattende ekstraudstyrsprogram, inkl. store baghjul, sådan at brugeren får maksimal frihed & uafhængighed.

             

            4. Det Nuværende Produktprogram & Markedsdækning:

             

             

             

             

             

             

             

             

            4. Det Nuværende Produktprogram & Markedsdækning:

             

             

            • Alle produkter er testet og godkendt i henhold til relevante standarder (TÜV & HMI)
            • Alle produkter er CE-Mærkede
            • Alle produkter er listet hos myndighederne på de største markeder (Tyskland pågår)
            • Alle produkter er listet hos FDA og har "510 K"
            • Forflytnings- & Hygiejnesystemer anbefales af FOA (Forbundet af Offentligt Ansatte)

            5. Produkter Under Udvikling & Markedsdækning:

            Air-Lift , "Svæve" i stedet for at løfte:

            • Nogle patienter skal løftes med sejl. Dette er hårdt for plejeren.
            • Air-Lift løfter ikke, den kompenserer for brugerens vægt og får ham derved til at "svæve".
            • Med en belastning på bare 2 kg kan plejeren flytte patienten frit indenfor et interval på ca. 60 cm.
            • Dette fjerner f.eks. den fysiske belastning ved at placere en bruger korrekt i en kørestol
            • Til venstre et designstudie udført af 3PART INDUSTRIAL DESIGN
            1. Produkter Under Udvikling & Markedsdækning:

            CareChair™, En "4-produkter-i ét" Revolution af Indendørs-Mobilitet:

            • De fleste fald-ulykker med ældre borgere sker, når der skiftes imellem hjælpemidler. Deraf idéen om at kombinere arbejdsstol, løfte hjælpemiddel, rollator & barstol i ét hjælpemiddel: CareChair.

             

             

             

             

             

             

            5. Produkter Under Udvikling & Markedsdækning:

             

             

             

             

             

             

             

             

             

             

             

            CareChair bliver forberedt til at blive lavet om til en lille, let elektrisk indendørskørestol, blot ved at skifte baghjulene og påmontere et joystick

            6. Markedsdrevet Produktudvikling

             

            7. Patentbeskyttelse & Intellektuelle Rettigheder (IPR):

             

             

            • Alle investeringer i produktudvikling er beskyttet af en klart defineret & aggressiv patenteringsstrategi:
              • Nuværende & fremtidige produkter er omfattet af 6 "Patent Familier"
            • Alle produktnavne, varemærker & firma-navn søges registreret som registrerede varemærker:
              • Med markedet på vej imod stadig større brugerindflydelse er det vigtigt at opbygge stærk mærke- & firmaidentitet

             

             

             

             

             

             

            8. Borringia’s Organisation:

            • Hold nøgle-kompetencer i huset:
              • Strategisk planlægning
              • Marketing (Tætte relationer til brugere, interesseorganisationer & terapeuter)
              • Produktudvikling (Prototypeværksteder bade for mekanisk & elektronisk udvikling)
              • Slutmontage af produkter & kvalitetskontrol
              • Salgs- & marketingtræning af salgsdatterselskaber & distributører
              • Finans
              • Controlling

             

            • Out-Sourcing af fysisk produktion:
              • Maksimal fleksibilitet mht. valg af materialer
              • Minimal kapitalbinding i specialiseret produktionsudstyr
              • Opnå udnyttelse af skala-økonomi. Som ikke kan opbygges / vedligeholdes internt
              • Adgang til sidste nye teknologier hos "Strategiske Partnere"
            • Målet er en organisation baseret på "Just-in-Time / Total Quality Control"
            1. Fremtidig Strategi & Fokus, Borringia:
            • Fokusere på salg/afsætning og optimering af indtjening.
            • Udnytte vort produktforspring på arbejdsmiljø-området ved at fokusere på de primære markeder, DK, S, N, SF, NL & BRD, da disse er også er længst fremme på dette område.
            • Udvide organisationen med nøglepersoner indenfor produktion/kvalitetsstyring og indenfor salg/marketing.
            • Foretage en klar segmentering imellem salg til "Store Institutioner" & salg til "Private Hjem/Kommunale Ergoterapeuter".
            • Omni-Drive teknologien skal markedsføres både som en del af Borringia’s produktsortiment og som en teknologi, som kan udnyttes af producenter af kompletterende hjælpemidler.

             

             

            1. Handlingsplan, Borringia:
            1. Selskabet tilføres DKK 15-16 Mio.
            2. Der etableres en professionel bestyrelse
            3. Alle hjælpemiddelaktiviteter samles i Danmark og patenter, varemærker transfereres til Borringia A/S.
            4. Der fokuseres 100% på at markedsføre vore produkter på de Nordiske markeder, i Holland & i Tyskland. Alle andre lande nedprioriteres, indtil udviklingen på de primære markeder er garanteret.
            5. Der ansættes en Teknisk Direktør med solid erfaring indenfor Supply Chain Management og kvalitetsstyring.
            6. Der ansættes en Nordisk Salgs- & Markedsføringschef, som får ansvaret for at kontrollere og udvikle de nordiske distributører. Han får endvidere ansvaret for at opbygge en Key Account funktion, som dels skal stå for salg af arbejdsmiljøløsninger direkte til store institutioner i Danmark & Sverige, dels skal påbegynde bearbejdningen af potentielle Full Service Providers og andre Key Accounts som f.eks. Falck, Ferno Washington.
            7.  

            8. Der ansættes Key Account Manager med arbejdsmiljøbaggrund til at varetage salg af arbejdsmiljøløsninger til store institutioner i Danmark & Sverige, samt til at styre indsatsen overfor dette segment via vore norske & finske distributørers institutionsdivisioner.
            9. Der ansættes en Salg & Marketingassistent, som kan håndtere kunde korrespondance, udlån, m.m. i Norden.
            10. Aktiekapitalen i Borringia AB udvides med DKK 1,5 Mio. De 3 freelance sælgere i Sverige tilknyttes på fast månedlig kontrakt og rapporterer herefter til den Nordiske Salgs- & Markedsføringschef.
            11. Udvikling af Omni-Drive "påhængsmotor" påbegyndes og skal afsluttes med lancering senest efter 20 måneder.
            12. Salg af licenser til udnyttelse af Omni-Drive intensiveres. Der skal indgås aftaler med 1 ledende producent af plejehjælpemidler, 1 producent af elektriske kørestole og 1 producent af stå-hjælpemidler indenfor de første 12 måneder. (Ansvar: Lars Kofoed)
            13. Projekt "DG 60%" indledes 1/1-2004 og afsluttes for samtlige produkter indenfor 18 måneder.(Produktion i Asien, design optimeringer & investeringer i værktøjer)
            14.  

            15. Færdigudvikling af CareChair igangsættes med lancering 1/1 2005
            16. Der udarbejdes et incentive scheme til nøglemedarbejdere
            17. Økonomichef ansættes per 1/1-2004
            18. Lars Kofoed & Henrik Kofoed får hver ansvaret for et af primærmarkederne Holland & Tyskland. Eksporten til andre lande samles hos Lars Kofoed.
            19. Den bedst kvalificerede mand/kvinde i Holland identificeres og salgsdatterselskab etableres per 1/7 2004 eventuelt som joint-venture med Tilcentrum.
            1. Strategi & Fokus, Omni-Drive:
            • At udvikle og markedsføre omni-direktionelle drivhjulssystemer til køretøjer til indendørs brug.
              • Disse kan leveres som fysiske systemer, som køretøjsproducenter anvender som OEM komponenter.
              • Såfremt en producent måtte ønske det, kan der indgås aftale om at producere Omni-Drive Systemer under licens.
            • Omni-Drive kan anvendes meget bredt. Imidlertid har vi valgt i første omgang at markedsføre systemet til hjælpemiddelmarkedet, da vi har detaljeret viden om markedet, producenterne & de tekniske kravspecifikationer.
            • Borringia A/S bliver første kunde og vil anvende Omni-Drive til sine egne hjælpemidler og til at udvikle en "påhængsmotor" til eftermontering på såkaldte "mobile personløftere".
            • Borringia A/S påtager sig endvidere at markedsføre Omni-Drive overfor andre producenter af hjælpemidler. Forhandlinger med den første store kunde skrider planmæssigt fremad.
            • Når Omni-Drive er lanceret med succes sammen med 3-4 hjælpemiddelproducenter, påbegyndes markedsføring overfor de første industrielle segmenter. Disse udvælges sådan, at kravspecifikationerne mht. til trækkraft & nyttelast fra hjælpemiddelsegmentet umiddelbart kan udnyttes.
            • Når de første industrielle kunder har lanceret produkter med Omni-Drive systemer, påbegyndes aktiv søgning efter potentielle kunder iblandt producenter af industrikøretøjer med andre krav til trækkraft & nyttelast.

             

            1. Handlingsplan, Omni-Drive:

            Fase I ( 12 mdr.)

                  1. Omni-Drive International GmbH (ODI) stiftes
                  2. Selskabet tilføres DKK 14 Mio.
                  3. Alle patenter, patentansøgninger & varemærker med relevans overføres fra Borringia AG til ODI
                  4. Der indgås licensaftale med Borringia A/S. Denne sikrer Borringia en eksklusivret til at udnytte Omni-Drive samt til at sælge Underlicensaftaler. Borringia A/S betaler ODI DKK 2 Mio. for denne eksklusivitet.
                  5. Der etableres et "Management Board", som skal fungere som selskabets bestyrelse.
                  6. Der oprettes en dansk filial eller et datterselskab, som skal forestå produktionsmodning , produktion & markedsføring af Omni-Drive Systemet
                  7. Nøglemedarbejdere ansættes: Adm. Dir, Senioringeniør, Elektronikingeniør, Mekanikingeniør samt Teknisk Assistent. Opgaven er produktionsmodning, dokumentation &transferering af know-how
                  8. "0-Serie" på 50 sæt udvikles og afprøves ved "Real-Life" tests.
                  9. Der indgås aftaler med minimum 2 hjælpemiddelproducenter udover Borringia.
                  10.  

                    Fase II (6 måneder):

                  11. Teknisk Dir. & første produktionsmedarbejder ansættes.
                  12. De endelige kravspecifikationer fastlægges , tekniske godkendelser indhentes og der investeres i produktionsværktøjer.
                  13. Teknisk dokumentation færdiggøres.
                  14. Første industrielle produktionsserie på 100 sæt køres og leveres til kunderne.
                  15. Der indgås aftaler med minimum 1 ny hjælpemiddelproducent.
                  16.  

                    Fase III:

                  17. Lancering overfor de første industrielle segment påbegyndes.
                  18. Der indgås aftale med den første industrielle kunde.